martedì 10 marzo 2015

Carta del Fifth Grader

L'intelligenza emotiva è un aspetto dell'intelligenza legato alla capacità di riconoscere, utilizzare, comprendere e gestire in modo consapevole le proprie ed altrui emozioni.

E' questa un area su cui i pre adolescenti delle nostre classi di 5 grade sono stati molto stimolati a riflettere e confrontarsi durante quest'anno.

 Si e' trattato di guidare e allenare questi ragazzi e ragazzi, a riconoscere e verbalizzare i propri stati d'animo, emozioni, sentimenti per poi poterli riconoscere ed accettare all'interno del gruppo dei pari. Questo attraverso attivita' sportive, di volontariato e raccolta fondi, promosse all'interno di una scuola pubblica laica .

Riflettevamo su come nella mia esperienza di adolescente la gestione di questa area, sia stata demandata alla " famiglia" o ad altre agenzie educative,  con un' identita ' statuaria ricca di connotazioni culturali,  spirituali e politiche.

Questa e' la " Carta" dei 5 graders  del 2015 che ne e' scaturita e che condividiamo, confidando che questi giovani ragazzi saranno piu' emotivamente intelligenti di noi adulti :)




Ways we want to feel in the fifth grade:

• included
• respected
• united
• comfortable
• confident
• challenged

How will we do this?

To be included we will ask others if they  want to play, welcome others to join us, and communicate nicely with everyone.
For example, if a game is getting too rough or competitive, I can say, “I’d like to keep playing, but I need a break.”
To be respected we will listen to others, be compassionate, kind, be aware of our surroundings (minding our “space bubbles”) and treat other people the way we want to be treated.
In order to be united we will support, encourage and keep each other safe.
In order to be comfortable we will be kind and respect each other’s feelings.
To feel confident we will encourage other students, be willing to try something new, and keep trying until we succeed.
To feel challenged we will work hard both together and independently trying some things we are not used to even when they are hard.

How will we manage conflict when it happens?

We will talk out conflict calmly and one at a time.
We will compromise – trying out the ideas of many people, giving everyone enough to feel like they contributed a bit.
We will try to look at situations fairly and double back to others to encourage them.
We will be positive, quiet leaders trying to unite the groups we are working with (be a “team player”).
We will recognize our role in conflicts as they occur.
We will listen, support and ask questions if we do not understand the answers.